HATI BAHAGIA

Membina hati yang bahagia itu kita tak perlukan batu bata, pasir sungai, kayu, tiang bumbung dan sebagainya..kerana hati yang bahagia itu tak terbina oleh tangan yang mengendalikannya..

Hati yang bahagia itu sangat mudah untuk dibina tanpa perlu membayar apa2..atau membuat pelaburan untuknya..kerana itu orang kaya..orang miskin mampu memilikinya..hati yang bahagia ini tidak dijual beli..dan sesiapa sahaja boleh memilikinya..teramatlah rugi jika kita tidak memilikinya..

Hati bahagia idaman semua..idaman saya juga..

Macam mana nak membina hati yang bahagia sebenarnya..
bersihkan hati kita..tapi bukanlar bermakna kita kena keluarkan hati dan mencuci nya seperti mencuci pakaian kita…owhhh..ada yang merana..

Cuci hati kita..bagi yang beragama islam.. “beristighfar” lah sebanyak mungkin kerana dengan “istighfar” lar dapat mencuci hati kita yang bersalut “Dosa” & “Noda”..

Kalau itu berat untuk kita lakukan..cuba dekatkan diri kita dengan orang yang susah atau terlantar derita kerana dari mereka kita boleh belajar “nikmat” yang berharga dari apa yang kita ada..kadang-kadang kesusahan atau penderitaan yang ALLAH bagi pada orang sekeliling kita adalah ujian buat kita..kalau kita ambik kisah itu bermakna “meseg” itu sampai di hati kita..

Binalah hati bahagia dengan membahagiakan hati kedua ibubapa kita..apabila ibubapa kita bahagia nescaya ALLAH akan memberikan kita bahagia..

Buat lar orang di sekeliling kita tertawa.pastinya kita juga akan merasa bahagia..apabila kita memberi ketawa kita akan mendapat bahagia sebagai pulangannya..

Jangan sesekali membebankan pemikiran kita dengan “dendam ” ingat otak kita bukan muzium untuk menyimpan “dendam berzaman” berilah otak kita ruang2 untuk mengisi kegembiraan..hindari dendam yang berpanjangan.

Dan jangan jangan sesekali membuat orang lain derita kerana kita..sebab Doa orang yang teraniaya nih tiada hijabnya..

Sebenarnya banyak lagi tip-tip untuk membina hati yang bahagia..tapi buat yang mudah jaa dulu..jangan gelojoh untuk membina sesuatu..in sha ALLAH..yang penting jaga hubungan kita dengan ALLAH.. ALLAH pasti jaga kita..



No comments:

Post a Comment