Ramadhan Menjelma Lagi

Assalamualaikum

Rasulullah (saw) diriwayatkan sebagai bersabda ketika menjelang Ramadhan
bermaksud:
“Sesungguhnya telah hadir bulan Ramadhan, bulan berkat, Allah telah mewajibkan ke atas kamu berpuasa, dibukakan pintu-pintu syurga, ditutup rapat pintu neraka dan ditambat para syaitan, Di bulan ini terdapat satu malam yang terbaik dari seribu bulan. Sesiapa yang tidak berusaha mendapatkan kebaikan-kebaikannya sesungguhnya dia rugi.” (Hadis riwayat Ahmad dan An-nisai)

Sebelum kita menyambut Ramadhan Al Mubarak bagi tahun 1433hijrah, Saya memohon Ampun & maaf pada semua tak kira kita pernah betegur atau sekadar di alam maya.

Sebelum terbukanya pintu keampunan, kemuliaan & pintu kerahmatan seluas2nya, izinkan saya melunaskan segala dosa yang disengajakan atau tidak disengajakan sesama manusia. Andai ada tulisan, tutur bahasa yang bisa menyentuh perasaan sehingga mencuit perasaan amarah dan kecewa maaf saya pinta.

Saya menyeru diri saya & rakan2 semua untuk menggunakan masa & ruangan Ramadhan yang bakal tiba dengan sesungguhnya. Ingatlar di bulan mulia Ramadhan segala pintu neraka ditutup dan dibuka pintu keampunan seluas2nya. Gunakanlah peluang dengan sebaik mungkin, uruskan masa dengan seizinnya. Setiap nafas menjadi pahala, apatah lagi ibadah2 yang lainnya.

Saya mengingatkan diri saya dan semua untuk bersederhana, ingatlar Ramadhan bukan pesta makan, bukan juga pesta keramaian. Cukuplar makan sekadar keperluan dan mengikut sunnah yang Nabi kita Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam ajarkan. Syukurilah nikmat yang tak ternilai dan ingatlar insan2 disekeliling kita yang lebih memerlukan. Maaf saya pinta sekali lagi.

1 comment: