Musim Haji tiba lagi

anak2 ketahuilah di setiap lubuk hati kedua ibubapa mu ada terselit keinginan mereka untuk menyempurnakan rukun islam ke 5..Sungguh memang mereka tak kan meminta tetapi sebagai anak apa salahnya kita lunaskan impian mereka..

..semasa hayat Arwah ibuku dia pernah meminta dekat aku untuk menunaikan Umrah..permintaan itu aku buat endah tak endah..sebab kesihatan dia memang tak mengizinkan dia ibuku untuk melangkah..apabila tertutup mata nya buat selamanya..sesalan tuh aku tanggung sampai tak sudah..

Aku nekad nak hantar ayah aku untuk ke Mekah untuk menunaikan fardhu Haji..2010 ayah aku baru membuka akaun Tabung Haji..aku masukkan sedikit demi sedikit wang ke dalam akaunnya..aku suruh ayah aku terus daftar haji pada tahun yang sama..dan aku juga suruh ayah aku menghadiri kursus Haji setiap hujung minggu..

2011..rayuan pertama, aku terpaksa membuat rayuan memandangkan ayah aku dah 70an kalau ikutkan giliran memang tak bekesempatan ikut perkiraan..tahun 2011 rayuan pertama gagal
2012..rayuan kedua masih gagal..ayah aku tetap menghadirkan diri kursus Haji..

2013..rayuan ketiga..aku tekad..daftarkan Badal Haji buat arwah mak aku..sebab hati ku berkata mungkin seru ayah aku akan sampai sekali dengan arwah mak..puasa hampir menjelang..tetapi rayuan Haji ayahku masih samar..ALHAMDULILLAH…ketika aku buntu..ALLAH mendengar permintaan ku & permintaan ayahku..kawan aku meseg ketika dia sedang menunaikan Umrah pada ketika itu..kawan aku menDOA kan semoga ayah aku menjadi tetamu ALLAH pada tahun 2013.. ALHAMDULILLAH.. pulangnya sahabat aku dari UMRAH..2 minggu lepas tuh Tabung Haji call ayah aku mengatakan rayuan ayah aku berjaya dan ayah aku tersenarai untuk menunaikan Haji pada 2013..ALHAMDULILLAH…

Pagi 11/9/2013 kami adik beradik menghantar ayah ke Hotel TH Alor Star..diiringi Hujan lebat..dan pagi tuh juga ALLAH uji aku jatuh tergolek masuk dalam longkang..sakitnya bukan kepalang..tapi demi nak memastikan ayah aku melangkah dalam keadaan lapang dan tenang aku gagah jalan..tapi sakitnya bukan kepalang..

Pagi 12/9/2013 jam 2.00 pagi waktu tempatan aku menerima panggilan pertama dari ayahku dari Madinah..mengatakan ayah selamat tiba..dan dengan tangisan..ayah aku mengucapkan terima kasih kerana menunaikan impian yang dia tak pernah mimpi untuk sampai..

In sha ALLAH jika kita tidak berkira2 untuk kedua ibubapa ALLAH juga tidak berkira2 memberi rezki kepada kita..berilar peluang kepada kedua ibubapa kita jika kita masih bekesempatan..wang bukan halangan jika ALLAH izinkan..yang penting usaha kita untuk memberikan mereka kegembiraan dan menunaikan impian mereka yang tak terlafaz dalam bicara..

Sesiapa yang masih punya ibubapa..mulakan langkah dari sekarang..in sha ALLAH, ALLAH akan membuka kan jalan jika kita ada kesungguhan..

Saya kongsikan coretan supaya dapat kongsi pengalaman dan langkah2 yang perlu dilakukan..kita merancang untuk kebaikan..dengan izin ALLAH juga segalanya dapat ditunaikan..

No comments:

Post a Comment