Debu-Debu


Setelah sekian lama saya menyepi dari dunia blogger saya..dek kerana kesibukan dan tugasan hakiki yang menghalangi, terima kasih yang terus membaca dan 'Follow' blog saya..Hanya ucapan terima kasih ikhlas dari hati buat semua yang sudi menemani blog yang semakin sunyi ini..

Debu-debu arghhh pedih mataku tatkala angin meniupkan debu-debu ke muka, bukan salah debu, bukan salah angin; habis salah siapakah ini, salahkah aku?

Debu-debu menghuni setiap lorong, setiap jalan, setiap rumah, setiap jendela dan setiap ruang walau kehadirannya tak dipinta tetapi diduga.
Walau dikibas disapu kesannya tetap ada diruang udara. 

Debu-debu kesannya amat dalam buat penghuni alam walau kehadirannya tak dipedulikan tak dihiraukan; menghuni serata alammaya walau dedaun hijau debuan tetap kelihatan.

Debuan terhasil dari aktiviti perkumuhan, pembakaran, pembalakan, pencerobohan alam, perkilangan dan segala yang berkaitan dengan pencemaran alam.

Debuan tidak salah kau menghuni dunia ini bersama kami kerana kau juga ciptaan Tuhan kami; yang menjadi peringatan buat kami apabila bayangan mu
menjengah alam bersama setiap hembusan.

Maha Pencipta yang menjadikan engkau tapi kami yang mencambahkan engkau dengan sifat-sifat yang ada pada kami; Debuan kini kau menghuni setiap ruang di kota kemegahan, kota keriangan juga diperkampungan; di mana pesatnya pembangunan di situ debuanmu semakin berkilauan.

Debu-debu hanya hujan yang bisa menghapuskan dedebuan. Terhapusnya sebuah kedegilan yang bernama debu-debu mungkin kerana sejuknya air hujan anugerah Allah buat penghuni alam.





4 comments:

  1. Assalamualaikum Noor

    selamat kembali semula

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam...
      hehehe dah mcm biskut saya nih..kejap ada kejap hilang

      Delete
  2. hai..lama x jenguk sini noor...nice entri

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai rieda..terima ksih ..tuh lar saya agak sibuk

      Delete